Settimana numero due

26 januari 2019 - Genua, Italië

Week 2 alweer van mijn stage in Genua! De afgelopen week is nog sneller voorbij gevlogen dan de eerste. In een positieve zin natuurlijk!

De eerste paar dagen van de week waren niet heel enerverend te noemen. Ik ging wat naar school, observeerde daar de gang van zaken en de lessen (waarbij ik helaas door essays vrij weinig kon meehelpen en observeren), ging weer naar huis, werkte wat aan opdrachten voor de minor  of het nakijken van toetsen voor DIS, at wat en ging slapen. Niet heel interessant dus.

De echte lol van deze week begon woensdag. Dit was namelijk de eerste dag dat ik eindelijk zelf voor de klas kon gaan staan en ik moet zeggen dat dat toch echt 300x beter is dan achterin de klas een beetje observeren en kletsen met de collega's. Het onderwerp was een introductie op de Romeinen voor een van de eerstejaars klassen. Deze les had ik helemaal naar mijn eigen zin ontworpen om Cinzia te laten zien hoe ik de leerlingen altijd probeer te motiveren voor de lessen en ze tegelijkertijd laat werken aan hun Engels. En de les was een echt succes! De leerlingen waren allemaal super enthousiast en deden gelukkig ook allemaal goed mee. Wel moest ik een paar keer Cinzia tegenhouden. Die probeerde om toch een beetje de les over te nemen uit puur enthousiasme en dus moest ik toch een paar keer zeggen dat ik het zelf prima aankon. Na de les besloten Cinzia en ik om kort even de toetsen van de leerlingen door te nemen en om donderdag verder te gaan met het werkelijke feedback en cijfers geven. Ja dat gaat hier toch een tikkie anders dan in Nederland.

Aan het begin van de middag zat mijn dag erop en dus besloot ik om maar lekker de stad in te gaan. Het was ook hier namelijk best koud en met een kamer waar de hele dag de wind op staat was het niet altijd even lekker daar. Ik ging dus maar op pad voor een fleezedekentje. Paraplu in de hand en gaan maar! Het was namelijk de hele dag al aan het regenen, dus dit was toch wel een essentieel element van de outfit voor die dag. Na wat zoeken had ik mijn dekentje gevonden. Toen ik weer buiten kwam was de regen niet alleen weg, maar had plaats gemaakt voor sneeuw! Het was hier de eerste keer in 14 jaar dat het sneeuwde en ik was erbij! Het was natuurlijk wel natte sneeuw, maar toch sneeuw! Na nog wat rondstruinen door de stad ging ik maar weer richting huis en dit was maar goed, want het moment dat ik terug was op mijn kamer veranderde dat beetje natte sneeuw in een heuze sneeuwstorm! Zoveel sneeuw dat het ondanks de temperatuur van 4 graden toch flink bleef liggen!

IMG-20190123-WA0007

Helaas was hier de volgende dag nog maar weinig van over en lag er alleen op de bergen nog sneeuw. Toch kreeg ik het voor elkaar om nog een stukje sneeuw te vinden om over uit te glijden, natuurlijk. Toen ik toch uiteindelijk op school kwam, op mijn vrije dag, bleek dat Cinzia er niet was dus ik kon weer terug naar huis. Hier heb ik de hele dag, in plaats van de geplande Italiaanse les, aan opdrachten voor school gewerkt, want helaas gaat dit ook nog gewoon door.

20190124_094419

Vrijdag was het weer tijd om les te geven! Ik kwam in het lokaal, maar Cinzia was nergens te bekennen! Beetje vreemd toch wel, want ze had zich bij de school niet ziek gemeld. Ze had op Managebac (het Magister van Deledda) wel taken voor de leerlingen neergezet om te doen tijdens de les, maar omdat de leerlingen allemaal hun spullen niet bij hadden werd dit hem niet. Daarom heb ik maar gewoon de les gegeven die ik origineel wilde doen zonder Cinzia erbij. Dit ging verder ook gewoon prima. En hetzelfde geld voor de les daarna. 's Avonds at ik alleen op mijn kamer met een filmpje erbij. De ouders waren namelijk samen uit eten voor de verjaardag van Laura, Lucrezia at bij oma en Lorenzo had vrienden over voor een pizza party. Dit laatste was toch best vreemd aangezien ook zijn vrienden bij mij in de les zitten.

Op zaterdag ben ik weer op pad gegaan om de stad te verkennen en ik besloot om naar het aquarium te gaan. Ik had hier al veel over gehoord en het schijnt het grootste van Europa te zijn. Mooi was het ook zeker al had ik er toch echt wel meer van verwacht. De opmaak was vrij gedateerd en de tanks leken net op grote zwembaden met de dieren erin. De dieren zelf waren echter prachtig en dus is dit aquarium toch zeker een grote aanrader.

20190126_14541320190126_15230820190126_155829

Na het Aquarium besloot ik naar de Biosphera te gaan. Dit is een grote drijvende plastic bol waarin een tropisch regenwoud word gesimuleerd en waarin dieren uit deze klimaten leven. Dit was heel bijzonder om te zien! Het was maar heel klein, maar wel heel mooi. Vooral ook omdat de dieren volledig los rondlopen. Je mag ze niet aanraken, maar je zou het makkelijk kunnen.

20190126_16382020190126_16210120190126_16232320190126_162209

Hierna heb ik nog even een rondje gelopen over de prachtige pier en genoten van het prachtige uitzicht vanaf daar. Ik denk dat ik deze plek tijdens mijn verblijf nog wel vaker ga bezoeken, want het is echt een uitzicht waar je verliefd op wordt, vooral als je er net zoals ik bent rond de tijd dat het begint te schemeren.

20190126_16303120190126_16332020190126_164120

Daarna ben ik maar snel weer terug naar het appartement gegaan, want die avond was ik uitgenodigd om met het gezin en wat vrienden bij een pizzeria te gaan eten voor Laura's 44ste verjaardag. Het eten was verrukkelijk, maar helaas sprak dit gezelschap amper Engels dus communiceren ging voornamelijk met handen en voeten. Maar al met al was het een zeer geslaagde avond en als ik erop terugkijk ook een zeer geslaagde week in deze prachtige stad.

1. Sylvia:
    27 januari 2019
    Klinkt als een geslaagde week! Je kan goed schrijven zeg, leuk om te lezen. Ik wacht al op de volgende!!!
  2. Lauren:
    27 januari 2019
    Super tof! Er is nog niet eens sneeuw in Ierland gevallen. Valt het zomaar in Italië! Wel jammer dat het er maar zo kort lag. Veel plezier komende week chicka!
  3. Corien Vuurman:
    27 januari 2019
    Dag Sabine, wat leuk dat je al hebt lesgegeven! En goed te lezen dat het allemaal naar wens is verlopen. Ik had natuurlijk niet anders verwacht!
    Ik wens je een hele fijne tijd toe!
    Vriendelijke groet Corien Vuurman
  4. Kees Jan:
    28 januari 2019
    Hoi,
    Het observeren was dus snel voorbij, gelukkig maar! :-) Leuk dat je meteen wat je hier geleerd hebt in praktijk kon brengen. Dat gaat beslist een hele nuttige tijd worden.
    Mooie week!
    Kees-Jan
  5. Anne van Duuren:
    28 januari 2019
    Leuk om te ontdekken hoe anders het gaat op een school in Italië!
    Succes met de lessen, Anne
  6. Natasja Choinowski:
    30 januari 2019
    Ha Sabine,
    Had je zo goed lesgegeven dat Cinzia dacht 'zij kan het wel alleen af'? :)
    Leuk om een beetje mee te kunnen genieten van je (onderwijs)leven daar. Veel plezier met de leerlingen. Groet, Natasja