Goed weer, goede omgeving en goed gezelschap

1 april 2019 - Genua, Italië

Wederom een week voorbij, echt ongelovelijk hoe snel het nog steeds gaat. Nog maar 2 weken en dan ben ik weer in Nederland!

Deze week begon met een toets voor de eerstejaars. In deze toets moesten de leerlingen zowel veel van hun kennis over het onderwerp gebruiken als hun kritische denken en Engelse taal. In tegenstelling tot in Nederland krijgen de leerlingen ook 3 verschillende cijfers voor deze toets: Een voor ieder onderdeel.  Dit is een onderdeel van het internationale systeem waarbij de leerlingen op basis van 4 criteria beoordeeld worden per semester.  Deze 4 onderdelen zijn de belangrijkste vaardigheden die de leerlingen aan het einde van het MYP- programma geleerd moeten hebben: Knowledge and understandig, Investigating, Communicating en Critical Thinking. Dit zijn dan ook onderdelen waar in de school veel aandacht aan besteed worden.

De toets hebben de leerlingen redelijk gemaakt, nadat ik ze tijdens de toets veel heb moeten ondersteunen met het verder uitleggen van de vragen zodat ze hem beter begrepen. Helaas zijn er ook leerlingen die een flinke onvoldoende hebben gehaald,  maar dit zijn ook vooral de leerlingen die tijdens de les storen en niet opletten. Niet alleen de criteria zijn anders dan in Nederland maar de cijfers worden hier ook gegeven met een maximaal cijfer van een 8 in plaats van een 10. Helaas heeft geen enkele leerling dit cijfer gehaald maar er zijn wel genoeg 7's gevallen.

Deze week viel ook een groot deel van mijn lessen uit. Myp2 zat deze week in Westgate voor een studiereis en MYP4 zat in Nijmegen voor een uitwisseling met het Kandinsky college. Hierdoor had ik maar weinig observeer uren en kon ik ook veel tijd besteden aan mijn opdrachten. Echter heb ik ook heerlijk wat tijd in de zon gespendeerd op het terras naast de school. Het was hier namelijk heerlijk weer deze week.

IMG-20190326-WA0000

Tijdens de tweede les van de week heb ik met de myp1 leerlingen het gehad over het Tweede Triumviraat en het begin van het Romeinse keizerrijk. Hier hadden de leerlingen al lang op gewacht en ze vonden het dan ook een hele interessante les. Ik had ook een leuke opdracht verzonnen voor de leerlingen waarbij ze hun geheugen konden trainen. De leerlingen werden ingedeeld in 5 groepen van 4 leerlingen en eentje kwam naar voren en kreeg van mij de informatie over het Tweede Triumviraat. Deze moesten ze onthouden en doorgeven aan de andere leerlingen om de beurt. De laatste leerling moest hierna de informatie die doorgekomen was opschrijven en ze kregen punten op basis van de hoeveelheid kernwoorden die het einde hadden gered. Echter waren de printers op de school kapot, zoals al heel vaak gebeurt is tijdens mijn verblijf hier, en dus kon ik de werkvorm niet uitvoeren. Ik hoop dit volgende week alsnog te kunnen doen.

Verder ging er op de school deze week een van de docenten weg. In Nederland zou dit betekenen dat er taart getrakteerd werd in de leraren kamer, maar in Italië gaat dat toch net iets anders. Hier kwam de docent aan met een gigantisch bord vol met mini-pizza's en foccacia aanzetten. Misschien een ideetje voor Nederland?

IMG-20190329-WA0000

Verder zijn deze week ook mijn ouders en zusje langs gekomen in Genua. Deze had ik ap ongeveer 2 maanden niet meer gezien en dus was het super leuk om ze weer even te zien na die tijd. Op vrijdag na mijn lessen kwamen ze hier aan en omdat we toch in Italie zijn, zijn we gelijk het terras in gedoken voor een apperetivo met wat prosecco en vanuit daar door naar een restaurant voor het avondeten.

IMG-20190331-WA0005

Op zaterdag was er ook nog een dag met mijn ouders en zusje en toen heb ik ze door de stad rondgeleid. Met name de haven is een punt dat je in zo'n rondleiding niet mag missen. Door het mooie weer hebben we hier ook een groot gedeelte van de dag gespendeerd op het terras en met het rondlopen op de pier. Italiaans ijs kan natuurlijk dan niet missen. Het leek zo net een kleine vakantie! Na nog verder door de stad gestruind te hebben was het weer tijd voor de familie om op huis aan te gaan en dus voor mij om weer terug te keren naar mijn gastgezin. Over 2 weken kan ik ze weer zien wanneer ik thuis ben.

IMG-20190331-WA0008

IMG-20190331-WA0021

Ik hou jullie op de hoogte over mijn laatste 2 weken hier!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anne van Duuren:
    1 april 2019
    Je had dus op uitwisseling gekund naar Nijmegen.. Dat zou geinig zijn geweest! Leuke werkvorm weer, groet, Anne van Duuren
  2. Kees Jan:
    2 april 2019
    Hoi,
    Wanneer op verschillende onderdelen getoetst en onderwezen wordt, merk je dan ook aan je lln dat ze anders met leerstof omgaan dan NL lln?
    Inderdaad een goed idee om zo lekker te trakteren! Neem wat recepten mee voor de terugkomdag (laatste opdracht onderwijskoffer) dan hebben wij er ook wat van! :-)
    Groetjes!
  3. Sylvia: