Regen, drankjes en eten

3 februari 2019 - Genua, Italië

Week 3 in Genua en het is hier nog steeds genieten gelukkig. Helaas liet het weer ons een beetje in de steek deze week, maar gelukkig zijn er binnen ook nog genoeg leuke dingen te doen.

De week begon wel iets minder leuk. Deze week was het namelijk tijd voor mij om even wat dingen voor de Han in elkaar te zetten, namelijk het Digitaal Portfolio. Ik heb dus een goed gedeelte van mijn middagen achter mijn laptop gezeten omringt door bewijslasten en studieboeken om een mooi verslagje in elkaar te zetten. Hier heb ik op zondag alleen al de hele dag aan gewerkt. Of nouja, de hele dag? 'S avonds had ik namelijk met de Pastanella's afgesproken dat ik zou koken. En niet zomaar koken! Nee, ik ging ze leren om Nederlandse pannenkoeken te maken! In het begin deed ik dit alleen maar na een tijdje wilde Lucrezia, de jongste van het gezin, ook een poging wagen. Ik heb haar toen geleerd hoe ze de pannenkoeken moest maken en ook om ze in de lucht te gooien, te draaien en weer op te vangen. De eerste keer lukte haar dit ook gelijk! Zowel zij als moeders waren helemaal trots. Helaas bleef het bij dit beginnersgeluk, want de rest van de pannenkoeken lukte het niet meer om dit na te doen zodat we een filmpje of foto ervan konden maken.

Daarna was het weer tijd om naar school te gaan. Deze week begonnen bij de hogere jaarlagen de presentaties van een onderwerp binnen de Koude oorlog. Dit was heel interessant om te zien, vooral omdat de 4de jaars de opdracht 10 keer beter deden dan de 5de jaars en zelfs hun Engels was beter! Dit was wel heel bijzonder, aangezien ze toch minder Engels en minder ervaring hebben met spreken voor de groep, maar wel hoopvol om te zien. Cinzia was helaas nog steeds ziek en dus gingen haar lessen van maandag niet door. Dit zorgde er gelukkig wel voor dat ik bij mijn 3de begeleider gewoon de les kon volgen ook al was deze een uurtje naar voren geschoven. Maandag was ook de eerste dag dat Nils in Genua was. Hij heeft net zoals ik ITP gevolgd en is ook naar deze school gekomen om les te gaan geven voor het afsluiten van deze minor. Ik moet zeggen dat het heel raar was om voor het eerst in 2 weken weer face to face Nederlands met iemand te praten na al dat Engels.

De rest van de week ging alles gewoon zijn gangetje: ik ging naar school, observeerde wat lessen, sprak met de docenten, ging weer naar huis (meestal door de regen), keek toetsen na en werkte aan school en ik ging naar bed. Vrij simpel maar toch genoeg om te doen.

Woensdag en vrijdag heb ik wel weer heerlijk les kunnen geven. Wederom moest ik Cinzia, die ondertussen weer beter was, even stopzetten met het proberen overnemen van de les. Ze is zo gewent om in te springen dat ze het toch stiekem wel moeilijk vind dat ik de les geef en niet zij. De lessen die ik geef vind ze gelukkig wel heel goed, dus dat is een groot pluspunt. Ook is ze wederom weer helemaal aan het inbeelden dat ik volgend jaar kan terugkomen en haar kan helpen om echt het hele curriculum van geschiedenis om te gooien. Ik weet nog niet of ik dit ga doen, maar het is goed om te weten dat als het aan Cinzia ligt ik welkom ben.

Nadat ik vrijdag de hele dag op school en thuis had gewerkt, had ik met Cinzia afgesproken om samen een drankje te pakken in een cafeetje bij haar thuis in de buurt. Hier hebben we heerlijk aan de Prosecco gezeten en gekletst over van alles en nog wat. Toen we er een tijdje zaten hebben ook Nils en een wiskunde docent zich bij ons aangesloten die ook toevallig samen weg waren voor een drankje. Rond half 8 besloot Cinzia om naar huis te gaan, want ze moest nog van alles doen, en dus bleef ik over met Nils en de andere docent. Hiermee heb ik nog een tijdje in dat cafeetje gezeten, waarna we besloten om bij een pizzeria (waar anders) wat te eten. Dit was super gezellig en dus zijn we daarna nog naar een Pools café gegaan om daar nog wat te drinken en verder te kletsen. Dit cafeetje genaamd Kowalski is echt heel leuk om naar toe te gaan mocht je ooit in Genua zijn. Het is volledig in Poolse sferen, met Poolse muziek, Poolse ornamenten aan de muur en alleen maar Poolse drankjes a.k.a. veel bier en wodka. De drankjes hebben wel bijzondere namen moet ik zeggen. Zo staat er op de menukaart, die op een krant lijkt, de Tsjechische dokter en de U-boot. Vooral die laatste vond ik toch een bijzondere in een Pools café. In dit café zijn we nog een hele tijd gebleven en heerlijk gepraat over van alles en nog wat.

Zaterdag was het, net zoals de rest van de week, nog steeds vreselijk slecht weer. In de eerste instantie was ik van plan deze dag te gebruiken om naar of het Natuurhistorisch museum te gaan, of naar het koninklijk paleis, maar door het weer is dit toch maar niet door gegaan. In plaats daarvan heb ik heerlijk de hele dag op mijn kamer Netflix gekeken en boeken gelezen (Ook hier moet natuurlijk tijd voor vrijgemaakt worden). 's Avonds was er in het appartement feest. Er waren door de Pastanella's vrienden uitgenodigd om hier heerlijk te komen eten met een drankje erbij. Dit feest was super gezellig, omdat er gelukkig weer mensen waren die Engels spraken. Hier kon ik dus ook iet mee beginnen, want ondanks dat ik gesprekken steeds beter kan volgen en ook meer en meer van de taal leer door mijn cursus, kan ik me nog steeds voor geen meter in het Italiaans redden. Iedereen ging rond 1 uur naar huis en dus om half 2 was het eindelijk tijd om te gaan slapen en de nieuwe week te beginnen.

1. Celine:
    3 februari 2019
    Super leuk dat jullie gezellig een drankje hebben kunnen doen. Klinkt allemaal goed. Maar had ook niet anders verwacht dat 't goed zou gaan. Zeker niet na de verhalen van jou en Nils afgelopen tijd. Veel plezier nog xxx
  2. Kees Jan:
    5 februari 2019
    Hi,
    Volgens mij ben je binnen de kortste een vaste waarde daar op school. Leuk om te zien en te lezen! :-) Ben benieuwd hoe dat verder gaat...
    Groetjes!