Mijn eerste ontmoeting

2 januari 2019 - Amsterdam, Nederland

IMG-20190102-WA0001

Vandaag (woensdag 2 januari) ben ik naar Amsterdam gereisd. Je vraagt je misschien terecht af wat dit te maken heeft met mijn reis naar Genua, maar in Amsterdam heb ik voor het eerst kennisgemaakt met mijn gastgezin uit Genua.

Het gezin, bestaande uit vader (Alberto, journalist), moeder (Laura, basisschooldocent), zoon (Lorenzo, 14) en dochter (Lucressia, 11) was voor de kerstvakantie naar Nederland toe gereisd om hier het nieuwe jaar in te luiden en hadden vandaag een uitstapje naar Amsterdam. Hier heb ik dan ook met ze afgesproken, zodat we elkaar alvast een keer gezien hadden voordat ik over 10 dagen naar Genua afreis.

Tijdens mijn dagje op stap met het gezin hebben we lekker door Amsterdam gewandeld, lekker wat geluncht bij de Bijenkorf en over het algemeen de toerist uitgehangen. Terwijl we lekker door de straatjes van Amsterdam slenterden hebben we natuurlijk ook veel gepraat, want tja zonder praten leer je elkaar ook niet beter kennen natuurlijk. We hebben gepraat over van alles: mijn opleiding en interesses en de Han, maar natuurlijk ook de school waar ik zal gaan werken. Lorenzo gaf aan dat hij toch bewust gekozen heeft voor de Internationale school, omdat hij (en ook deels zijn moeder) het gevoel had dat dit beter bij hem zou passen dan een reguliere middelbare school. De school bevalt hem zeer goed en dit is ook de reden dat zijn zusje hem dit jaar achteraan is gegaan. Doordat Lucressia dit jaar pas op de school is gestart, kan ze nog niet heel veel Engels, maar met handen en voeten (en soms wat hulp van haar grote broer) kunnen we elkaar toch goed begrijpen gelukkig.

Toch vormt de taal toch een kleine barrière merk ik. Op dit moment is Lorenzo de enige die goed uit de voeten kan met de Engelse taal. Zijn ouders zijn er geen supersterren in maar ze kunnen meestal redelijk over brengen wat ze bedoelen. Wel hebben ze toch soms wat hulp nodig van Lorenzo of Google vertalen om precies te kunnen zeggen wat ze willen, of voor specifieke woorden. Ik heb ook afgesproken met Laura en Alberto dat ik tijdens mijn verblijf in Genua hen zal helpen met de Engelse taal.

Verder hebben we natuurlijk nog gesproken over mijn verblijf in Genua. Ik zal bij hen in huis wonen voor de komende 3 maanden. Het gezin woont in een appartementencomplex ongeveer 10 minuutjes rijden van de school af. Het ligt in een dorpje net buiten Genua, maar wel binnen 10 minuten van alle stations en 20 minuten van het centrum van Genua af. Daarnaast ligt het appartementencomplex ook pal langs de Italiaanse kust. In het appartement zal ik slapen op de kamer van Laura en Alberto, die zelf het kantoor tot slaapkamer hebben omgebouwd. Dit hebben ze zo gedaan zodat ik mijn eigen badkamer heb en ook een plek heb om mezelf even terug te trekken met privacy.

Na deze dag met het gezin en ze ook echt gesproken te hebben kan ik nog minder wachten tot ik over 10 dagen richting Genua vertrek! Het gezin is super warm en enthousiast over mijn komst en ik kan het dan ook goed met ze vinden. We hebben na deze geslaagde dag ook gelijk maar even een foto gemaakt voor de begeleidster vanuit Deledda International School.

Wanneer mijn reis weer verder gaat zal ik meer schrijven.