Palazzo's, Piazza's en school

11 maart 2019 - Genua, Italië

Weer een week voorbij gevlogen! Wederom is het een flink drukke week geweest, maar 100% de moeite waard. De hele week heb ik hard aan lessen moeten werken en natuurlijk op donderdag ook aan mijn Italiaans.

Deze week heb ik in totaal 12 lessen gegeven. Daar gaat flink wat tijd inzitten en het is ook zeker vermoeiend. Maar gelukkig vind ik altijd wel manieren om het ook voor mijzelf, maar voornamelijk voor de leerlingen leuk en actief te maken. Niemand heeft er natuurlijk wat aan als de leerlingen of zelfs de docent in slaap valt door het onderwerp.

Op maandag ben ik allereerst bij de eerstejaars verder gegaan met het naspelen van de Senaat. Omdat dit de vorige week zo goed was gegaan en de leerlingen het zo leuk vonden hebben Cinzia en ik besloten om het nog een lesje te verlengen. Wederom was het een groot succes en kwamen er hele mooie ideeën en compromissen naar voren. Zo zie je maar weer dat die eerstejaars soms echt meer kunnen dan docenten denken. Veel van de leerlingen vonden dit ook zo leuk dat ze het bij de tweede les van de week weer wilden doen, maar toen moesten we helaas echt verder met het door mij opgestelde curriculum. Dit ben ik trouwens vergeten om te vermelden, maar ongeveer 1 maand geleden heb ik voor MYP1, waar geen duidelijk curriculum of leerdoelen voor zijn, een curriculum en leerdoelen in elkaar gezed met een planning totdat ik weer vertrek. Dit curriculum blijkt een groot succes en word bewaard als het officiele curriculum voor MYP1 voor de komende jaren! Omdat ik het zelf ontworpen heb, geeft dit mij ook veel vrijheid om zo creatief en activerend mogelijk te zijn in mijn lessen.

Maar terug naar de week. Deze week ben ik ook verder gegaan met het thema Conquistadores bij MYP2. Ik ben namelijk gestart met het Conquistador spel (zie vorige blog). De leerlingen vonden dit super leuk om te doen en het was ook een groot succes gelukkig. In het begin klaagde de leerlingen wel dat het veel te lastig was voor de Conquistadores om te winnen en de Inca's te bekeren, maar toen ik ze uitlegde dat dat ook de bedoeling was, omdat dit in het echte leven ook heel lastig was, konden ze dit wel begrijpen. Het spel had wel iets meer tijd nodig dan ik dacht, met name met de wat zwakkere 2de jaars groep, en dus moest het 2de deel van de les opgeschoven worden naar de volgende keer. Gelukkig was dit geen probleem.

Dit tweede deel was een deelles over Nederland tijdens de Age of Exploration. Voor een van de 2 minoren moet ik een les over Nederland geven en gelukkig kon ik het op deze manier mooi laten aansluiten op het thema waar de leerlingen mee bezig waren. De leerlingen vonden de les wel oke. De informatie was wel interessant en veel wat ze nog niet wisten, maar omdat het geen betrekking had op Italië voelde het niet heel betekenisvol voor ze. Uiteindelijk raakten ze toch wel geïnteresseerd en wilden ze meer en meer weten en stelden veel vragen.

Na MYP2 was MYP1 weer aan de beurt. Dit maal moest er toch echt weer stof behandeld worden. Het was namelijk tijd voor de Romeinse cultuur en met name het sociale systeem. De leerlingen vonden dit toch wel moeilijk in het begin, maar na wat tekenen op het boord, wat voorbeelden en wat italiaanse woorden van Cinzia, begrepen ze het gelukkig wel. Vooral bij MYP1 gebeurd het nog wel eens dat ik tegen een muur stoot door het beperkte engels van de leerlingen. Het lukt me wel om de stof in het Engels toch over te brengen, maar soms is een collega die Italiaans spreekt toch wel handig.

20190306_085537

Deze lessen heb ik op vrijdag gegeven en na school was het eindelijk tijd voor wat leuks. Een van mijn beste vrienden, Celine, was namelijk voor een paar dagen in Genua! Na school heb ik haar en Nils, opgezocht in het centrum en zijn we op pad gegaan om de stad verder te ontdekken. Zowel Nils als ik hadden natuurlijk al veel gezien, maar vandaag stonden er dingen op de planning die ook wij nog niet bezocht hadden.

Allereerst het Castello d'Albertis. Een kasteel op een van de vele bergen van Genua. Het was een prachtig middeleeuws gebouw in het gedeelte van de stad dat ook bekent staat om zijn kastelen, Castaletto. Het was een flinke wandeltocht over lange trappen en stijle hellingen om er te komen, maar het uitzicht was het zeker waard. Van de originele binnenkant van het kasteel was helaas niet zoveel over, omdat dit plaats had gemaakt voor een soort oosters museum. Het was een mooi museum, maar helaas bijna volledig in het Italiaans en persoonlijk vond ik het toch zonde vam de historie van het kasteel zelf.

20190308_143651

20190308_144618

20190308_145901

Hierna was eigenlijk het huis van Columbus aan de beurt. Deze had ik speciaal niet bezocht tot nu toe om dit samen met Celine te doen. Helaas was het echter, tegen de openingstijden in, gesloten toen wij er aankwamen en dus moesten we iets anders vinden om te bezoeken. We besloten naar het Palazzo Principe te gaan. Een groot oud paleis vlakbij de zee en het centraal station van Genua. In het paleis zelf hebt ik helaas geen foto's kunnen maken. Hiervoor moest je namelijk 4 euro extra betalen omdat het een Prive museum was. In het museum hingen prachtige wandkleden en schilderijen uit het hoogtepunt van de rijkdom van het paleis, maar het echte hoogtepunt was toch de prachtige tuin. Deze was volledig groen met een gigantische fontijn in het midden en overal mandarijn- en citroenbomen. Jammer was wel dat het uitkeek op twee van de vuilste en drukste wegen van Genua, maar de tuin zelf was prachtig.

20190308_162545

Hierna besloten we de metro weer de stad in te nemen om daar een apperativo te pakken bij een café waar Nils en ik eerder waren geweesd. Een heerlijke prosecco en wat lokale snacks later zijn we ook maar lekker op z'n Italiaans doorgegaan met eten en zijn we naar een pizzaria geweesd en hebben we een ijsje gehaald. Tegen 9 uur was het dan toch echt tijd om weer afscheid te nemen van Celine en weer op huis aan te gaan. Wel konden we nog even genieten van het mooie Piazza di Ferrari.

20190308_210623

Op zaterdag heb ik eigenlijk de hele dag gewerkt. Allereerst heb ik informatie gezocht voor MYP2 over het maken van aantekeningen (als iemand een tip heeft hoor ik die graag) en deze informatie doorgegeven aan Erika. Daarna heb ik een toets voor MYP1 ontworpen en deze doorgespeeld aan Cinzia. Tot slot heb ik de rest van de middag gewerkt aan een verslag voor mijn minor. Niet een heel interessante dag, maar soms moet er ook gewoon gewerkt worden.

'S avonds werd het leven weer wat interessanter en heb ik een karaokeavond gehouden met Sara. Ook Anna ging uiteindelijk meedoen en de hele avond hebben we vanalles gezongen. Nightmare before Christmas, Abba, Sam Smith en ook Lady Gaga zijn allemaal voorbij gekomen. Blijft toch leuk in het motto van: Proud to be Fout.

Zondag heb ik de hele dag vrij weinig gedaan omdat ik al mijn werk op zaterdag al af had. Toen Sara klaar was met leren hebben we daarom de rest van de middag en avond samen naar Pirates of the Caribean gekeken onder het genot van thee en koekjes.

En toen was de week alweer voorbij en zit ik weer op school om lessen te geven. Het is ongelovelijk hoe snel de tijd gaat, maar dit betekent natuurlijk wel dat ik het super naar mijn zin heb hier. Gelukkig maar!

1. Lauren:
    11 maart 2019
    Heey Sabine,
    Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt in Genua. Helaas is hier in Ierland de prosecco aan de prijzige kant, dus leef ik maar van speciaalbier.
    Groetjes, tot vanavond!
  2. Kees Jan:
    11 maart 2019
    Goed idee om de opdracht te combineren met een les. Precies wat we bedoelen... ;-)
    Ik heb het idee dat je druk bent en alles uit je verblijf haalt wat maar mogelijk is. Goed bezig!
    Groetjes!
  3. Anne van Duuren: