Il Dulce e mia famiglia

10 februari 2019 - Oss, Nederland

Het lijkt misschien een rare combinatie: de twee thema's van de titel van mijn blog van deze week, maar ooh zo waar. Hoe de voormalige leider van het in die tijd fascistische Italië samenvalt met het thema mijn familie, zullen jullie ontdekken terwijl ik jullie meeneem door mijn 4de week in Genua.

De eerste van de thema's komen we al tegen aan het begin van mijn week op zondag. De zondag begon vrij simpel: uitrusten van het feest van zaterdag, bellen met mijn ouders en film kijken. Een relaxed dagje dus. Maar dit ging mij toch wel flink vervelen moet ik zeggen, want zoals de mensen die mij goed kennen ook weten: relaxen is nou niet bepaald mijn sterkste kant. Gelukkig was het weer die dag, in tegenstelling tot de 4 dagen van stortregen ervoor, opgeklaard en dus kon ik weer heerlijk de stad in. Mijn plan was om naar het Natuurhistorisch museum te gaan in Genua. Dit is een klein museum met opgezette diertjes en ook een mammoet skelet. Toch best interessant. Zondag was het museum ook gratis. Dit kwam doordat het de eerste zondag van de maand was en in Genua zijn dan alle musea gratis om het opsnuiven van cultuur door de lokale bevolking te stimuleren. Rond een uur of drie ging ik dus op pas, maar aangekomen bij het museum trof ik een gigantische rij van mensen voor de deur. Omdat het al wat later in de middag was (en ik ook niet de grootste fan van drukte ben) besloot ik dit plan voor een andere keer te parkeren en gewoon lekker de stad in te gaan of misschien over de pier te lopen.

20190203_160442

Achteraf ben ik zeer blij met deze keuze, want toen ik door het Centrum struinde, stuitte ik op een rommel/antiekmarktje op een van de vele piazza's bij een van de vele palazzo's. Dit marktje was een ware schatmijn voor de geschiedenis liefhebber met van alles en nog wat aan oude spulletjes: van oud geld uit de Verenigde Staten tot militaire uniformen uit fascistisch Italië en ook oude sieraden met parels en zirkonia en antieke meubels van eikenhout. Zelf heb ik ook nog wat nieuwe aanwinsten kunnen veroveren om aan de collectie toe te voegen, waaronder 2 Italiaanse munten uit 1928 met daarop het hoofd van Mussolini a.k.a. Il Duce.

Naast dit leuke marktje (waarvan ik hoop dat ik hem in de komende 2 maanden nog vaker aantref) heb ik deze week nog een ontdekking gedaan. Ik heb namelijk een prachtig park ontdekt vlakbij het appartement, vanuit waar je een prachtig uitzicht hebt over zowel de zee als de stad. Het park bestaat uit misschien wel 8 verschillende niveaus in hoogte met daartussen prachtige paden tussen de bomen en planten door en oude bijna vervallen trappetjes. Ik heb dit nieuwe stulpje dan ook gelijk tot mijn nieuwe leesplek geclaimd en hier ook al meerdere malen van genoten. Het weer is hier ondertussen namelijk weer naar,in Nederlandse begrippen, lenteachtige temperaturen omgegaan en dus ideaal om lekker in de zon een boekje te lezen of buiten te genieten van het prachtige uitzicht.  De video vanaf dit uitzicht is terug te vinden onder het kopje video's op deze pagina.

Natuurlijk ben ik deze week ook weer gewoon naar Deledda geweest om daar lessen te observeren en ook te geven. Deze week ben ik ook eindelijk gestart om bij Erika deellessen te geven en mee te helpen in de les en over twee weken kan ik ook bij haar beginnen om 3 lessen in de week te draaien. Daarnaast draai ik ook nog steeds mijn 3 tot 6 lessen in de week bij Cinzia en dus heb ik genoeg te doen. Tot op heden kan ik het gelukkig wel nog allemaal bijhouden en vallen mijn lessen ook nog steeds sterk in de smaak bij zowel mijn collega's als mijn leerlingen, die al beginnen aan te dringen om nog vaker les van mij te hebben. Mijn tijd van observeren is dan ook hopelijk bijna voorbij en ik hoop dus ook binnenkort bij docent nummer 3, Martin, te kunnen beginnen met het geven van lessen aan de oudere klassen van Deledda.

Deze ambities zullen echter allemaal even een weekje moeten wachten. Waarom? Het is namelijk komende week vakantie op Deledda. Vanaf afgelopen vrijdag tot en met komende zondag is de school gesloten en is iedereen vrij om te doen wat ze willen. Mijn gastgezin gebruikt deze tijd, net zoals de meeste van de gezinnen op Deledda, om te gaan skiën in een skigebied ongeveer 1,5 uur rijden van Genua af waar de meeste gezinnen een eigen chalet bezitten. Nu vraag je je misschien af of ik dan momenteel helemaal in mijn uppie in Genua ben achtergebleven in het appartement van de Pastanella's of dat ik ben meegegaan om met gevaar voor eigen leven (en mogelijk dat van anderen) mijn geluk te beproeven op de pistes van het skigebied. Wees gerust! Beide scenario's zijn niet de huidige werkelijkheid. Ik ben namelijk op een solo vakantie gegaan voor de vakantieweek. De bestemming? Oss, Nederland.

Ja mensen, jullie lezen het goed: Sabine van Esch is tijdelijk terug in Nederland! Nu vraag je je misschien af, wat mij bezielt om het prachtige, warme, droge en interessante Italië zou verruilen voor ons koude kikkerlandje en geloof me: die vraag stel ik mijzelf ook momenteel soms wanneer ik door de regen loop om mijn hond uit te laten. Deze keuze heeft echter een goede reden. Het was zaterdag, namelijk de verjaardag van mijn moeder en nu ik de kans had om daar bij te kunnen zijn, kon ik die natuurlijk niet laten liggen. Vrijdag ben ik dus, met gevaar voor eigen leven, wederom bij Alberto in de Fiat 500 geklommen en heeft hij mij afgezet bij het busstation vanwaaruit ik de airportshuttle heb genomen naar het vliegveld van Genua om vanaf daar met het vliegtuig naar Amsterdam te gaan, waar ik door mijn familie werd opgewacht. Dit maal heb ik maar een directe vlucht genomen om niet weer zolang op een uithoek van Charles de Gaules te hoeven wachten op mijn overstap.

20190208_14252420190208_151029

En zo gezegd is zo gedaan, want momenteel schrijf ik dit gedeelte van mijn blog heerlijk vanuit mijn eigen oude vertrouwde bed, waar ik nu al voor de afgelopen 2 dagen prinsheerlijk in heb liggen dromen. Iedereen was vrijdag en ook gisteren bij de verjaardag, zeer blij om mij weer terug te zien en ik werd helemaal plat geknuffeld (voornamelijk ook door de hond). Mijn zusje heeft zelfs een super lieve welkom thuis ballon voor mij gekocht op Schiphol en van mijn oma kreeg ik een prachtige roos.

IMG-20190209-WA000320190209_115432

De komende week blijf ik dus hier in Nederland en ga ik vooral veel leuke dingen doen met vrienden, voordat ik weer voor 2 maanden mijn verblijf in Genua hervat. Ik zal dan ook een dag langsgaan op de HAN om daar in de Pub iets te drinken met mijn vrienden van de opleiding. Tot nu toe moet ik zeggen dat het heel vreemd is om op vakantie naar huis te gaan, maar dat het het zeker waard was voor de blije reacties van iedereen om mij weer terug te zien. Komende zondag zal ik weer terugvliegen naar Genua en daar mijn 'normale leventje' weer hervatten.

1. Kees Jan:
    11 februari 2019
    Hoi,
    Wat maak je veel mee, of beter gezegd: wat ben je actief! Goed hoor!
    Ben benieuwd of ik je nog even zie hier in Nijmegen.
    Groetjes,
    Kees-Jan
  2. Anne van Duuren:
    13 februari 2019
    Ha Sabine,
    Wat schrijf je leuk! Ik zou graag de rommelmarkt van je zien, heerlijk oude 'rommel' voor in de lessen straks.
    Groetjes, Anne